Jordan fra 1945 til 2000

1946

1946 oplevede en større geninvestering i nye maskiner, og tilgængeligheden af råmaterialer til produktionen steg stadig. Salget steg også idet kunderne stillede sig i kø for at købe børster og pensler.

I begyndelsen af 1950'erne havde virksomheden to salgsrepræsentanter, der dækkede hele Norge og havde udpegede distributører i alle større byer. Det var på dette tidspunkt, at nylon erstattede svinebørsterne, der indtil da var blevet brugt til tandbørster.

1954

Tandbørste "Pronto" og sloganet "Jordan ved hvordan"

I 1954 begyndte Jordan at markedsføre deres tandbørster i Norge under navnet "Pronto". Det følgende år blev det velkendte slogan "Jordan ved, hvordan" introduceret. Dette har været et varemærke for Jordan siden og er kommet ind i det norske sprog som et universelt anerkendt udtryk.

1955-1957

I 1955 blev den første opvaskebørste med plastikgreb og nylonbørster lanceret.

I slutningen af 1950'erne trådte Jordan ind i en periode med stadig stærkere konkurrence fra udlandet og intensiverede sine salgsaktiviteter. Som følge heraf blev et initiativ til at opbygge en stærk salgsorganisation i Norge søsat. Jordan havde på det tidspunkt 32 forskellige tandbørstemodeller. Disse blev pakket i papkasser og opbevaret ude af syne i skuffer bag disken. Det blev nu besluttet at koncentrere sig om kun en af disse tandbørster, og denne skulle markedsføres og præsenteres på hylderne i de nye selvbetjeningsbutikker. Produktionen og salget af de øvrige tandbørstemodeller blev stoppet. Dette repræsenterede en meget bevidst ændring i markedsføringsstrategien. Da Jordan begyndte at udstille sine varer i et forretningsmiljøet, udviklede man en voksende bevidsthed om, hvilken indflydelse en af præsentation af produkterne havde på kundernes købsbeslutninger. Jordan var en af de første virksomheder i Norge, der med deres sædvanlige grundighed lavede markedsorientere aktiviteter. Indtil 1957 var Jordan stadig primært fokuseret på sit hjemmemarked. Da der på daværende tidspunkt blev indledt drøftelser om oprettelsen af et europæisk fælles marked, hvilket kunne betyde større import af konkurrerende produkter til Norge, blev det nødvendigt at undersøge nye strategiske valg. Som følge heraf blev det besluttet, at selskabet skulle begynde at eksportere flere af sine produkter. Jordan begyndte også at udvikle, fremstille og sælge støvsugerbørster og plastmundstykker til produkter fremstillet af de største støvsugerproducenter i Europa. Som en yderst konkurrencedygtig sektor var sidstnævnte underlagt et stadigt stigende pristryk, så det blev prioriteret at intensivere salget af Jordans eget produktsortiment.

1960

Eksporten af tandbørster begyndte.

Tandbørster havde den store fordel, at de var nogle af de få produkter, der kunne sælges på tværs af næsten alle lande uden at ændre designet. Jordan gennemførste sit første vellykkede udenlandske salg af tandbørster, med leveringer til Storbritannien, Danmark, Sverige og Finland. Et alsidigt tandbørstestativ med runde hylder og plads til 12 tandbørster på hver hylde blev udviklet og lanceret med stor succes på tværs af Vesteuropa i 1960'erne, inden man senere blev verdensomspændende. I 1964 nåede Jordans samlede salg af tandbørster næsten 8 millioner, og salget og eksporten var steget med 40 procent fra året før, så det blev besluttet at lancere "Jordan", som et internationalt varemærke. I 1967, ti år efter at Jordan begyndte sit eksportfremstød, blev 35 procent af den samlede produktion eksporteret, og Jordan-tandbørster var nu markedsleder i fem lande uden for Norge; Sverige, Danmark, Finland, Holland og Schweiz.

1960

Jordan har en olympisk mester

Dette år vinder en af Jordan's medarbejder, Roald Aas, en olympisk guldmedalje i 1500 meter skøjteløb i Squaw Valley, USA.

1966

Produktionen af tandstikker begynder

I midten af 1960'erne kom mundhygiejnesektoren for alvor i fokus. Jordan fik tilknyttet en tandplejer fra Odontologisk Institut samtidig med at produktionsafdelingen ansatte en designer (arkitekt). Formålet var til hver en tid at være foran konkurrenterne i udviklingen af produkter. En opgave der blev højt prioriteret. I 1966 besluttede Jordan sig for at satse på produktion af tandstikkere. Det var en af verdens ledende periodontister, professor Jens Wærhaug, som foreslog, at Jordan skulle udvikle og producere tandstikkere. Målet var at få et rensemiddel til tandmellemrummene, som var effektivt og samtidig enklere at bruge end tandtråd. Selvom mange var skeptiske valgte Jordan at satse og produktet har fuldt vist sin berettigelse. Håndfræsning af pladerne var tidskrævende og kostbar, så man bestemte sig for at konstruere en helautomatisk maskine, som kunne fræse 40.000 stk. tandstikplader pr. dag. Et specialudviklet produkt, som gennem årene har vist en stabil vækst, er kuvert-tandstikkerne. Fra en beskeden start i 1980'erne, finder vi nu disse på de fleste flyrejser og restauranter over hele Europa.

1967

En ny moderne træfabrik bygges i Flisa

Samtidig havde virksomheden nu et stort ønske om at flytte trævarelageret, som lå i Oslo, til der hvor råvarerne kommer fra. Dette ville medføre store besparelser i transportudgifterne, lageret kunne reduceres og værdifuld kapital frigøres. Åsnes kommune, som ligger i Solør ønskede at tiltrække industri, stillede 38 tønder land til disposition, med mulighed for at købe yderligere 30 tønder. Der blev takket ja til tilbuddet og planlægningen af en ny og moderne trævarefabrik i Flisa kunne begynde. I efteråret 1967 blev det første spadestik taget, og ved årsskiftet 1968-1969. efter en kort periode med prøvedrift og indkøring af maskiner, kom den ordinære produktion i gang. Trævareafdelingen flyttede fra Oslo til Flisa. I løbet af de efterfølgende år blev betydelige dele af produktionen flyttet fra Oslo til Flisa. Ved udgangen af 1972 havde fabrikken i Flisa 60 ansatte. With the move into dental sticks Jordan realised that it needed to relocate its wood store, then located in Oslo, to a location near to where the raw materials were produced. This would result in substantial savings in transportation costs, a reduction in inventory, and the release of valuable assets. Åsnes municipality, located in Solør, was selected as the ideal location. It was close to the supply of timber and the site was 38 acres in size with the option to purchase an additional 30 acres. Jordan’s offer was accepted and the planning of a new and modern wood factory at Flisa begun. In autumn 1967, the turf cutting ceremony took place and by the end of 1968-1969, after a brief period of trial and the commissioning of machines, regular production started on the site and the wood division completed its move from Oslo to Flisa. Over the next few years, other production capabilities were transferred from Oslo to Flisa, and by the end of 1972 the factory had 60 employees.

1970

Jordan vinder eksportpris

Jordan tildeles eksportprisen af Norges Eksportråd, der er sponsoreret af SAS. Prisen bliver givet som en anerkendelse af virksomhedens pionerindsats i eksportmarkedsføring. Senere samme år bliver tandtråden i mundhygiejnesortimentet. Samtidig bliver Jordan mundskyld introduceret på det norske marked. Sammen med tandbørster, tandtråd og tandstikker danner dette et komplet mundhygiejnetilbud fra Jordan.

1971

In 1971, Jordan took over the distribution of Kleenex tissues and Brylcreem in the Norwegian market. This agreement ended in the late 1970s.

1973

Jonatann bliver introduceret

I januar 1973 blev en kendis introduceret for det norske folk. Jonatann fra Jordan blev meget populær blandt børn og voksne. Hans opgave var at hjælpe folk til en bedre tandpleje. Jonatann opnåede en stor plads i børnene bevidsthed igennem en årrække. Hele 72 procent af norske børn mellem 6-12 år kendte Jonatann og vidste hvad han stod for. Jonatann klubben, som blev oprette nogle år senere, havde på toppen tæt på 7000 medlemmer. Året efter introduktionen af Jonatann blev tandbørsten T4 "Jordans nye lange" lanceret på det skandinaviske marked og i Spanien. Den erstattede tandbørstemodellen, der havde været en succes siden begyndelsen af 1960'erne. Som verdens næststørste tandbørsteproducent følte Jordan et stort ansvar folks tandhelse. Den nye tandbørste havde en længere hals en de andre tandbørster på markedet. Det gjorde, at den lettere kom ind til de bagerste tænder i munden, der hvor hullerne gerne opstår. Jordans position og ambitioner på mundhygiejneområdet gjorde, at virksomheden ønskede at forankre sin position yderligere både markedsføringsmæssigt, produktionsteknisk og odentologisk. Jordan ansætter en tandlæge med speciale i perodontit, som odontologisk konsulent.

1975

Ændring af navn

Frem til 1975 var firmaets navn A/S W. Jordan Børste & Penselfabrik. Med den stærke internationale vækst var dette et upraktisk navn og derfor blev det besluttet at ændre navnet til det mere enkle Jordan AS.

1986

Jordan bliver årets virksomhed

Det var tidsskriftet Næringsrevyen og Aftenposten, som kårede Jordan til Årets Virksomhed. I sin begrundelse for valget af Jordan fremhæver juryen blandt andet virksomhedens evner til at vinde markedslederskab og ikke mindst i international sammenhæng. I løbet af få år har virksomheden opnået en resultatmæssig forbedring, som imponerer. Endvidere har Jordan markeret sig som områdeudbygger gennem sin vellykkede satsning i Flisa. Virksomheden har lagt stor vægt på teknologisk udvikling, noget, som har givet værdifulde rationaliseringsgevinster.

1987

Peri-dent, Skotland, erhvervet

I årene efter lanceringen i 1970 blev tråd af varierende kvalitet indkøbt fra eksterne leverandører. Først i 1987, da Jordan købte sig ind i og senere overtog specialfabrikken Peri-dent i Skotland, kom kvalitetsudviklingen in i kontrollerede former. Peri-dent er en af verdens førende tandtrådsproducenter.

1989

Anza AB, Sverige, erhvervet

Jordan indgik allerede i 1973 et samarbejde med Bakeryds Penselfabrik i Sverige. I 1979 købte Jordan en større del af den svenske fabrik, so nå havde fået navnet Anza. I 1989 købtes resten af Anza, som nu blev en del af Jordan koncernen.

1998

Tandbørstefabrikkerne Sanodent og Wisdom

Idet Jordan stod uden for EU, blev det nødvendigt for virksomheden at starte produktion af tandbørster indenfor dette område. Det blev i 1985 besluttet at bygge en ny fabrik i Kerkrade, Holland. To år senere stod fabrikken klar og fik navnet Sanodent bv. Produktionen består hovedsageligt af Private Label tandbørster. I 1998 sælger Jordan tandbørstefabrikken Sanodent i Holland og køber tandbørsteproducenten Wisdom Toothbrushes Ltd i England.

1946

1946 oplevede en større geninvestering i nye maskiner, og tilgængeligheden af råmaterialer til produktionen steg stadig. Salget steg også idet kunderne stillede sig i kø for at købe børster og pensler.

I begyndelsen af 1950'erne havde virksomheden to salgsrepræsentanter, der dækkede hele Norge og havde udpegede distributører i alle større byer. Det var på dette tidspunkt, at nylon erstattede svinebørsterne, der indtil da var blevet brugt til tandbørster.

1954

Tandbørste "Pronto" og sloganet "Jordan ved hvordan"

I 1954 begyndte Jordan at markedsføre deres tandbørster i Norge under navnet "Pronto". Det følgende år blev det velkendte slogan "Jordan ved, hvordan" introduceret. Dette har været et varemærke for Jordan siden og er kommet ind i det norske sprog som et universelt anerkendt udtryk.

1955-1957

I 1955 blev den første opvaskebørste med plastikgreb og nylonbørster lanceret.

I slutningen af 1950'erne trådte Jordan ind i en periode med stadig stærkere konkurrence fra udlandet og intensiverede sine salgsaktiviteter. Som følge heraf blev et initiativ til at opbygge en stærk salgsorganisation i Norge søsat. Jordan havde på det tidspunkt 32 forskellige tandbørstemodeller. Disse blev pakket i papkasser og opbevaret ude af syne i skuffer bag disken. Det blev nu besluttet at koncentrere sig om kun en af disse tandbørster, og denne skulle markedsføres og præsenteres på hylderne i de nye selvbetjeningsbutikker. Produktionen og salget af de øvrige tandbørstemodeller blev stoppet. Dette repræsenterede en meget bevidst ændring i markedsføringsstrategien. Da Jordan begyndte at udstille sine varer i et forretningsmiljøet, udviklede man en voksende bevidsthed om, hvilken indflydelse en af præsentation af produkterne havde på kundernes købsbeslutninger. Jordan var en af de første virksomheder i Norge, der med deres sædvanlige grundighed lavede markedsorientere aktiviteter. Indtil 1957 var Jordan stadig primært fokuseret på sit hjemmemarked. Da der på daværende tidspunkt blev indledt drøftelser om oprettelsen af et europæisk fælles marked, hvilket kunne betyde større import af konkurrerende produkter til Norge, blev det nødvendigt at undersøge nye strategiske valg. Som følge heraf blev det besluttet, at selskabet skulle begynde at eksportere flere af sine produkter. Jordan begyndte også at udvikle, fremstille og sælge støvsugerbørster og plastmundstykker til produkter fremstillet af de største støvsugerproducenter i Europa. Som en yderst konkurrencedygtig sektor var sidstnævnte underlagt et stadigt stigende pristryk, så det blev prioriteret at intensivere salget af Jordans eget produktsortiment.

1960

Eksporten af tandbørster begyndte.

Tandbørster havde den store fordel, at de var nogle af de få produkter, der kunne sælges på tværs af næsten alle lande uden at ændre designet. Jordan gennemførste sit første vellykkede udenlandske salg af tandbørster, med leveringer til Storbritannien, Danmark, Sverige og Finland. Et alsidigt tandbørstestativ med runde hylder og plads til 12 tandbørster på hver hylde blev udviklet og lanceret med stor succes på tværs af Vesteuropa i 1960'erne, inden man senere blev verdensomspændende. I 1964 nåede Jordans samlede salg af tandbørster næsten 8 millioner, og salget og eksporten var steget med 40 procent fra året før, så det blev besluttet at lancere "Jordan", som et internationalt varemærke. I 1967, ti år efter at Jordan begyndte sit eksportfremstød, blev 35 procent af den samlede produktion eksporteret, og Jordan-tandbørster var nu markedsleder i fem lande uden for Norge; Sverige, Danmark, Finland, Holland og Schweiz.

1960

Jordan har en olympisk mester

Dette år vinder en af Jordan's medarbejder, Roald Aas, en olympisk guldmedalje i 1500 meter skøjteløb i Squaw Valley, USA.

1966

Produktionen af tandstikker begynder

I midten af 1960'erne kom mundhygiejnesektoren for alvor i fokus. Jordan fik tilknyttet en tandplejer fra Odontologisk Institut samtidig med at produktionsafdelingen ansatte en designer (arkitekt). Formålet var til hver en tid at være foran konkurrenterne i udviklingen af produkter. En opgave der blev højt prioriteret. I 1966 besluttede Jordan sig for at satse på produktion af tandstikkere. Det var en af verdens ledende periodontister, professor Jens Wærhaug, som foreslog, at Jordan skulle udvikle og producere tandstikkere. Målet var at få et rensemiddel til tandmellemrummene, som var effektivt og samtidig enklere at bruge end tandtråd. Selvom mange var skeptiske valgte Jordan at satse og produktet har fuldt vist sin berettigelse. Håndfræsning af pladerne var tidskrævende og kostbar, så man bestemte sig for at konstruere en helautomatisk maskine, som kunne fræse 40.000 stk. tandstikplader pr. dag. Et specialudviklet produkt, som gennem årene har vist en stabil vækst, er kuvert-tandstikkerne. Fra en beskeden start i 1980'erne, finder vi nu disse på de fleste flyrejser og restauranter over hele Europa.

1967

En ny moderne træfabrik bygges i Flisa

Samtidig havde virksomheden nu et stort ønske om at flytte trævarelageret, som lå i Oslo, til der hvor råvarerne kommer fra. Dette ville medføre store besparelser i transportudgifterne, lageret kunne reduceres og værdifuld kapital frigøres. Åsnes kommune, som ligger i Solør ønskede at tiltrække industri, stillede 38 tønder land til disposition, med mulighed for at købe yderligere 30 tønder. Der blev takket ja til tilbuddet og planlægningen af en ny og moderne trævarefabrik i Flisa kunne begynde. I efteråret 1967 blev det første spadestik taget, og ved årsskiftet 1968-1969. efter en kort periode med prøvedrift og indkøring af maskiner, kom den ordinære produktion i gang. Trævareafdelingen flyttede fra Oslo til Flisa. I løbet af de efterfølgende år blev betydelige dele af produktionen flyttet fra Oslo til Flisa. Ved udgangen af 1972 havde fabrikken i Flisa 60 ansatte. With the move into dental sticks Jordan realised that it needed to relocate its wood store, then located in Oslo, to a location near to where the raw materials were produced. This would result in substantial savings in transportation costs, a reduction in inventory, and the release of valuable assets. Åsnes municipality, located in Solør, was selected as the ideal location. It was close to the supply of timber and the site was 38 acres in size with the option to purchase an additional 30 acres. Jordan’s offer was accepted and the planning of a new and modern wood factory at Flisa begun. In autumn 1967, the turf cutting ceremony took place and by the end of 1968-1969, after a brief period of trial and the commissioning of machines, regular production started on the site and the wood division completed its move from Oslo to Flisa. Over the next few years, other production capabilities were transferred from Oslo to Flisa, and by the end of 1972 the factory had 60 employees.

1970

Jordan vinder eksportpris

Jordan tildeles eksportprisen af Norges Eksportråd, der er sponsoreret af SAS. Prisen bliver givet som en anerkendelse af virksomhedens pionerindsats i eksportmarkedsføring. Senere samme år bliver tandtråden i mundhygiejnesortimentet. Samtidig bliver Jordan mundskyld introduceret på det norske marked. Sammen med tandbørster, tandtråd og tandstikker danner dette et komplet mundhygiejnetilbud fra Jordan.

1971

In 1971, Jordan took over the distribution of Kleenex tissues and Brylcreem in the Norwegian market. This agreement ended in the late 1970s.

1973

Jonatann bliver introduceret

I januar 1973 blev en kendis introduceret for det norske folk. Jonatann fra Jordan blev meget populær blandt børn og voksne. Hans opgave var at hjælpe folk til en bedre tandpleje. Jonatann opnåede en stor plads i børnene bevidsthed igennem en årrække. Hele 72 procent af norske børn mellem 6-12 år kendte Jonatann og vidste hvad han stod for. Jonatann klubben, som blev oprette nogle år senere, havde på toppen tæt på 7000 medlemmer. Året efter introduktionen af Jonatann blev tandbørsten T4 "Jordans nye lange" lanceret på det skandinaviske marked og i Spanien. Den erstattede tandbørstemodellen, der havde været en succes siden begyndelsen af 1960'erne. Som verdens næststørste tandbørsteproducent følte Jordan et stort ansvar folks tandhelse. Den nye tandbørste havde en længere hals en de andre tandbørster på markedet. Det gjorde, at den lettere kom ind til de bagerste tænder i munden, der hvor hullerne gerne opstår. Jordans position og ambitioner på mundhygiejneområdet gjorde, at virksomheden ønskede at forankre sin position yderligere både markedsføringsmæssigt, produktionsteknisk og odentologisk. Jordan ansætter en tandlæge med speciale i perodontit, som odontologisk konsulent.

1975

Ændring af navn

Frem til 1975 var firmaets navn A/S W. Jordan Børste & Penselfabrik. Med den stærke internationale vækst var dette et upraktisk navn og derfor blev det besluttet at ændre navnet til det mere enkle Jordan AS.

1986

Jordan bliver årets virksomhed

Det var tidsskriftet Næringsrevyen og Aftenposten, som kårede Jordan til Årets Virksomhed. I sin begrundelse for valget af Jordan fremhæver juryen blandt andet virksomhedens evner til at vinde markedslederskab og ikke mindst i international sammenhæng. I løbet af få år har virksomheden opnået en resultatmæssig forbedring, som imponerer. Endvidere har Jordan markeret sig som områdeudbygger gennem sin vellykkede satsning i Flisa. Virksomheden har lagt stor vægt på teknologisk udvikling, noget, som har givet værdifulde rationaliseringsgevinster.

1987

Peri-dent, Skotland, erhvervet

I årene efter lanceringen i 1970 blev tråd af varierende kvalitet indkøbt fra eksterne leverandører. Først i 1987, da Jordan købte sig ind i og senere overtog specialfabrikken Peri-dent i Skotland, kom kvalitetsudviklingen in i kontrollerede former. Peri-dent er en af verdens førende tandtrådsproducenter.

1989

Anza AB, Sverige, erhvervet

Jordan indgik allerede i 1973 et samarbejde med Bakeryds Penselfabrik i Sverige. I 1979 købte Jordan en større del af den svenske fabrik, so nå havde fået navnet Anza. I 1989 købtes resten af Anza, som nu blev en del af Jordan koncernen.

1998

Tandbørstefabrikkerne Sanodent og Wisdom

Idet Jordan stod uden for EU, blev det nødvendigt for virksomheden at starte produktion af tandbørster indenfor dette område. Det blev i 1985 besluttet at bygge en ny fabrik i Kerkrade, Holland. To år senere stod fabrikken klar og fik navnet Sanodent bv. Produktionen består hovedsageligt af Private Label tandbørster. I 1998 sælger Jordan tandbørstefabrikken Sanodent i Holland og køber tandbørsteproducenten Wisdom Toothbrushes Ltd i England.